LOLOTTA W POZNANIU - Spotkanie z Anną Matwiejewą
autorką tomu opowiadań "Lolotta i inne paryskie historie"

„Lolotta i inne paryskie historie” – to pierwsza przetłumaczona na język polski książka rosyjskiej pisarki Anny Matwiejewej, finalistki prestiżowych rosyjskich nagród Bolszaja Kniga i Nacyonalnyj Bestseller.

25 lutego 2019 o godz. 18.00 mieliśmy okazję poznać samą pisarkę oraz posłuchać fragmentu książki w wykonaniu aktorów Teatr Nowy Poznań (Maria Rybarczyk, Karolina Głąb oraz Zbigniew Grochal), którzy specjalnie dla nas ożywili tekst podczas czytania performatywnego!

Gościem honorowym naszego spotkania był Konsul Generalny FR w Poznaniu Pan Iwan Kosonogow.

Podobno każdy ma swój Paryż. Niezależnie czy chodzi o stolicę Francji, nowe osiedle czy rosyjską wioskę nazwaną tak przez Kozaków w XVII wieku. Paryż Matwiejewej przenika bohaterów, jest dla nich (nie)osiągalnym celem, traumą, ucieczką, ukojeniem, domem lub wygnaniem. Zmienia ich jednocześnie stając się bohaterem historii, jej spiritus movens. Z książki wyłania się także drugie miasto, Jekaterynburg.     Miasto na   granicy   Europy i Azji,   czasem surowe, chaotyczne
i niebezpieczne, potrafiące jednak przynieść spokój. Matwiejwa tworzy uniwersalne i ciepłe opowieści, które momentami śmieszą, a czasem zostawiają gorycz   w ustach.   Umiejętnie   operuje słowem,  co pozwala płynnie zanurzyć się
w jej świat. Sprawia, że łatwo przywiązać się do bohaterów, z którymi ciężko się rozstać. Nie ma tu jednak zbędnego patosu czy taniego sentymentalizmu. Tylko człowiek ze wszystkimi swoimi słabościami, w których możemy się przejrzeć.

Po   przeczytani   fragmentów   opowiadań widzowie   mieli  okazję  porozmawiać
z autorką oraz tłumaczami. 

Anna    Matwiejewa    (Анна Матвеева) –  „Nie    miałam      wielkiego    wyboru, 
już w dzieciństwie wiedziałam, że zostanę pisarką”, mówi o sobie Anna Matwiejewa. Urodziła się w 1972 roku. Mieszka w Jekaterynburgu, który bardzo często jest tłem lub bohaterem jej powieści. Na poważnie zaczęła pisać w latach dziewięćdziesiątych.    Do    dziś   wydała   17 powieści i zbiorów opowiadań, które
w Rosji cieszą się dużą popularnością. Była nominowana do prestiżowych rosyjskich nagród m.in Bolszaja Kniga i Nacyonalnyj Bestseller. Jej twórczość krytycy nazywają uralskim realizmem magicznym. Prozę Matwiejewej przetłumaczono na włoski, francuski, czeski, chiński i fiński. Lolotta i inne paryskie historie jest pierwszą książką autorki wydaną w języku polskim.

Realizując projekt współpracowaliśmy z:

FEMINA ASSOLUTA

Projekt „Femina Assoluta” prezentował polską dramaturgię współczesną pod kątem roli polskich kobiet w kształtowaniu polskiej tożsamości na przeciągu stulecia     istnienia      państwa     Polskiego     po    odzyskaniu   niepodległości.
1  i  2 grudnia   2018   roku    prezentowaliśmy    w    Teatrze     na     Pokrowce
w      Moskwie      dramaty:     „Szajba”      Małgorzaty     Sikorskiej – Miszczuk,
„W Promieniach” Artura Pałygi oraz „Femina Assoluta. Sny” Marii Klotzer. Czytania polskiej dramaturgii przygotował reżyser Teatru na Pokrowce Gennadij Szaposznikow. Po prezentacji dramatów miały miejsce spotkania z autorkami tekstów.  W  ramach  moskiewskiego  festiwalu  NET 9  grudnia  2018 zaprezentowaliśmy adaptację sceniczną najnowszej  powieści   Doroty Masłowskie  „Inni Ludzie”.  Szkic przedstawienia  przygotował  Wojciech Urbański.  Po   prezentacji  szkicu  spektaklu   miało miejsce spotkanie autorskie
z Dorotą Masłowską.  Wszystkie  spotkania  z  autorkami  poświęcone   były twórczości    autorek   oraz   ich   spojrzeniu  na polskość i Polskę. 

Wspierali nas:

"Mama" Asyi Voloshiny - XXIV Międzynarodowy Festiwal Kontakt

Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac  Teatralny” 20 maja 2018 roku w  ramach   XXIV  Międzynarodowego  Festiwalu  Teatralnego  „Kontakt”  w  Toruniu zorganizowała pokaz – szkic dramatu „Mama” Asyi Voloshiny. W rolę Olgi wcieliła się Joanna Rozkosz, pokaz reżyserował Filip Frątczak, scenografię przygotowala Lidia Stachowska. Dzięki współfinansowaniu projektu     przez     Fundację     Rosyjsko   –   Polskie      Centrum   Dialogu  i Porozumienia zaprosiliśmy na pokaz i spotkanie autorskie z festiwalową publicznością Asyę Voloshinę. Pokaz dramatu publiczność festiwalowa  przyjęła  bardzo  ciepło.  Po   pokazie   szkicu    dramatu  Asya   Voloshina na spotkaniu prowadzonym przez dr. hab. Andrieja Moskwina odpowiadała na pytania dotyczące inspiracji i procesu pisania „Mamy”. Widzowie zadawali również pytania dotyczące całokształtu twórczości petersburskiej dramatopisarki.

Dziękujemy ZASP Oddział Bydgoszcz/Toruń za współfinansowanie projektu.
Rosyjskiemu Ośrodkowi Nauki i Kultury oraz  Polsko – Rosyjskiej Izbie Handlowo – Przemysłowej za wsparcie organizacyjne.

Kolada Teatr na Gorzowskich Spotkaniach Teatralnych

 

Polska Fundacja Artystów Scenicznych Plac Teatralny w listopadzie 2017 pilotowała przyjazd Kolada Teatr do Polski na Gorzowskie Spotkania Teatralne. Goście z Jekaterynburga 12.11.2018 zaprezentowali na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy dramat Nikołaja Kolady „Wielka Encyklopedia Sowiecka”. Po spektaklu aktorzy biorący udział w przedstawieniu oraz autor spotkali się z publicznością festiwalową. Tłumaczem spotkania był dr. Krzysztof Tyczko z Uniwersytetu Adama Mickiewicza tłumacz literatury rosyjskiej współpracujący z naszą fundacją.

Współczesny Dramat Polski w Kolada Teatr

 

Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny”, „Kolada Teatr” oraz   Instytut   Polski   w   Moskwie    Instytut    Adama  Mickiewicza przy wsparciu Instytutu Teatralnego, Polsko – Rosyjskiej Izby Handlowo – Przemysłowej, Rosyjskiego Ośrodka Nauki i Kultury zrealizowali projekt „Współczesny Dramat Polski w Kolada Teatr”. Realizowane wspólnie zadanie było prezentacją przekroju najnowszej polskiej dramaturgii.  W ramach wyżej wymienionego projektu 27.10.2017 r. zaprezentowaliśmy    spektakl   „Miss   HIV”   Macieja   Kowalewskiego w reżyserii Macieja Wiktora. W dniach 28-29 X 2017 r. aktorzy „Kolada Teatr” przygotowali cztery czytania współczesnych polskich tekstów dramaturgicznych: „Obce ciała” Julii Holewińskiej, „Gardenię” Elżbiety Chowaniec,     „Walizkę”     Małgorzaty     Sikorskiej     –    Miszczuk  oraz    „W   promieniach”   Artura   Pałygi.   Dramat „W promieniach” oraz „Miss HIV” przetłumaczyliśmy na język rosyjski w ramach realizowanego przez Fundację „Plac Teatralny” projektu. Tłumaczem obu tekstów jest Denis Viren wybitny tłumacz literatury polskiej. Czytania dramatów przygotowała Maria Kontrovich reżyserka ze szkoły Nikołaja Kolady. Do czytań wprowadzała widownię p. Katarzyna Tokarska-Stangret – doktorantka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, sekretarz redakcji miesięcznika „Teatr”. Gośćmi czytań byli Artur Pałyga oraz Maciej Kowalewski, którzy odpowiadali na pytania widowni dotyczące   własnej   twórczości  dramaturgicznej.  Patronat  medialny nad projektem objął miesięcznik „Teatr”. W ramach patronatu medialnego     miesięcznik     „Teatr”     zamieścił      obszerną     relację z realizowanego przez nas projektu w Jekaterynburgu w lutowym numerze   pisma.     Teatr      Kolady    w   Jekaterynburgu    jest     jedną z najważniejszych scen w Rosji odkrywającą i promującą młody rosyjski dramat.   Szkoła  Syberyjska,  której centrum jest Jekaterynburg, należy do elity światowych „zagłębi” literatury teatralnej. Wystarczy wspomnieć Jarosławę Pulinowicz,  Irinę Waśkowską  na dowód jakości powstających w kręgu Nikołaja Kolady dramatów. Fundacja „Plac Teatralny” jest pierwszą nierosyjską instytucją, która zaprezentowała w teatrze Kolady nierosyjską  dramaturgię.  Nikt  przed  nami  na    tej,    tak   zasłużonej dla współczesnej dramaturgii scenie nie zrealizował prapremiery przedstawienia  opartej na tekście wywodzącym się ze swojego kraju. Tym bardziej cieszy, że przedstawienie „Miss HIV” nie jest jednorazową prezentacją, ale grane będzie przez kilka lat, aby promować polską kulturę w jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych w Rosji.

Kulturalne Mosty 2017

 

Fundacja „Plac Teatralny” w październiku 2017 roku uzyskała dla Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie zaproszenie na XXVII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Bałtycki Dom”. Dyrekcja festiwalu zaprosiła  przestawnie „Piaskownica” w reżyserii Evgenii Baginskiej. Prezes Zarządu Fundacji „Plac Teatralny” koordynował wyjazd teatru do Rosji  zorganizował wyjazd do Sankt Petersburga. Na widowni kameralnej sceny wypełnionej po brzegi gnieźnieński teatr zaprezentował „Piaskownicę”. Po   występie  aktorzy   otrzymali   gromkie  brawa,   a    współpracująca  z Fundacją Natalia Skorokhod dziekan Wydz. Dramatopisarstwa Akademii Teatralnej w Sankt Petersburgu zaprosiła widzów na spotkanie z autorem dramatu  Michałem  Walczakiem.  Padały  pytania o inspirację, twórczość i plany na przyszłość. Dużym zainteresowaniem  cieszył się założony przez   Michała   Walczaka   kabaret   „Pożar   w   Burdelu.  Po   spektaklu i  spotkaniu  p.  Dyr.  Marina Aronowna Bielayewa zaprosiła wszystkich na uroczystą kolację. Zespół Teatru im. Aleksandra Fredry otrzymał tradycyjny rosyjski pieróg dla debiutanta festiwalowego.

Kulturalne Mosty 2016


Projekt „Kulturalne Mosty” był wzajemną prezentacją nietłumaczonych       bądź        niedawno        przetłumaczonych    – ale nieprezentowanych jeszcze na scenach – polskich i rosyjskich dramatów współczesnych. Zaprezentowaliśmy w Warszawie cztery rosyjskie teksty: „BA” autorstwa Julii Tupikiny, „Anna Frank” Asyi Voloshyny oraz „Zwyczajna śmierć” i „Lekcje miłości” Iriny Waśkowskiej. W Sankt Petersburgu zaprezentowaliśmy cztery polskie dramaty: „Gardenię” Elżbiety Chowaniec, „Walizkę” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, „Amazonię Michała Walczaka”,oraz dramat Sandry     Szwarc        „Supernova        Live”      rekomendowany przez  Stowarzyszenie   Dramatopisarzy   i   Dramaturgów  Polskich. W toku zadania zorganizowaliśmy czytania performatywne wymienionych tekstów, przygotowane przez polskich i rosyjskich reżyserów.  Po    czytaniach    zaprosiliśmy    widzów    na   spotkania z autorami dramatów oraz dyskusje. Oprócz autorów tekstów, reżyserów i tłumaczy biorących udział w projekcie zaprosiliśmy również gości specjalnych: Iwana Wyrypajewa, Andrzeja Bubienia, Wieniamina  Filsztyńskiego,    Natalię    Skorokhod.   Rozmawialiśmy o współczesnej dramaturgii polskiej i rosyjskiej, jej rozwoju, tematach, które podejmuje, oraz w jaki sposób znajduje drogę na polskie i rosyjskie sceny. 
Oprócz czytań i dyskusji zorganizowaliśmy „Dramaturgiczny Okrągły Stół”, w którym  udział  wzięli zaproszeni do projektu   dramatopisarze   z    Polski   i   Rosji.    Rozmawialiśmy o własnych inspiracjach, warsztacie, kwestiach dotyczących praw autorskich, promocji własnej twórczości oraz innych problemach dotykających    autorów    teatralnych    w  obu   krajach.  Do  udziału w „Dramaturgicznym Okrągłym Stole” zaprosiliśmy również polskich i rosyjskich widzów, aby zapoznali się ze sposobami pracy dramatopisarzy z obu krajów. Dzięki spotkaniom w ramach „Kulturalnych Mostów” mogliśmy nawiązać kontakty i rozwijać współpracę, dającą gwarancję ciągłości projektu w kolejnych latach.

 

Część polska projektu

 

26 sierpnia, godz. 15.00, Teatr 6.piętro, scena główna

Czytanie performatywne dramatu „Ba” Julii Tupikiny
w reż.Macieja Wiktora .

Obsada: Irena Jun, Michalina Sosna, Katarzyna Sosna, Krzysztof Szczepaniak, Robert Koszucki

Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Julią Tupikiną.

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania byli: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.

 

27 sierpnia, godz. 15.00, Teatr 6.piętro,
sala im. K.I. Gałczyńskiego

Czytanie performatywne dramatu „Anna Frank”
Asyi Voloshyny w reż. Evgenii Bagińskiej.

Obsada: Irena Jun, Barbara Garstka, Anna Cieślak, Justyna Wąsik, Wojciech Wysocki, Paweł Nowisz, Mateusz Weber

Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Asyią Voloshyną.

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.

 

28 sierpnia, godz. 13.00, Teatr 6.piętro,
sala im. K.I. Gałczyńskiego
Dramaturgiczny Okrągły Stół – spotkanie warsztatowe polskich i rosyjskich dramaturgów oraz dramatopisarzy 
z udziałem widowni.

 

godz.15.00, Teatr 6.piętro, scena główna

Czytanie performatywne dramatów „Zwyczajna Śmierć” oraz „Lekcje Miłości” w reżyserii Kamili Michalak

Obsada: Joanna Żółkowska, Michalina Sosna, Sławomir Głazek, Aleksandra Klimczak

Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Iriną Waśkowską.

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.

 

Część rosyjska projektu

 

30 września, godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91

Czytanie performatywne dramatu „Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Marii Seledets.

Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z autorką Małgorzatą Sikorską – Miszczuk.

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą Wieniamin Filsztyński oraz Natalia Skorokhod.

 

1 października, godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91

Czytanie performatywne dramatu „Supernova Live” Sandry Szwarc rekomendowanego przez Stowarzyszenie Dramatopisarzy i Dramaturgów Polskich oraz „Amazonia” Michała Walczaka w reż. Rusłana Kolousova.
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Sandrą Szwarc.

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Wieniamin Filsztyński, Natalia Skorokhod oraz Andrzej Bubień.

 

2 października, godz. 13.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91

Dramaturgiczny Okrągły Stół – spotkanie warsztatowe polskich i rosyjskich dramaturgów oraz dramatopisarzy 

z udziałem widowni.
 

godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91 

Czytanie performatywne dramatu „Gardenia” Elżbiety Chowaniec w reż. Wojciecha Urbańskiego.

Po czytaniu zapraszamy na spotkanie Elżbietą Chowianiec .

Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą Wieniamin Filsztyński oraz Natalia Skorokhod. 

Projekt „Kulturalne mosty” jest współfinansowany przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Patronat honorowy: ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji oraz Polsko-Rosyjska Izba Handlowo-Przemysłowa.

Mecenasi i partnerzy: APS Energia, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, Teatr 6.piętro, Stowarzyszenie Dramatopisarzy
i Dramaturgów Polskich, Culture.pl, Instytut Polski w Sankt Petersburgu.

Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak

 II Ogólnopolski Zlot ZASP w Gorzowie Wielkopolskim,

Organizacja I Ogólnopolskiego Zlotu ZASP w Gorzowie Wielkopolskim okazała się niemałym sukcesem organizacyjnym i frekwencyjnym, dlatego   też    koleżanki    i    koledzy    z    ZASP  –   u   poprosili  nas o zorganizowanie kolejnego II Ogólnopolskiego Zlotu członków naszego stowarzyszenia. Jak w roku poprzednim ostatni tydzień lipca do Gorzowa Wielkopolskiego sprowadził Zasp – owców z całej Polski . II zlot miał formułę rozszerzoną w porównaniu do pierwszego. Trwał cztery a nie jak poprzednio trzy dni oraz tydzień przed zjazdem rozpoczęliśmy letnie teatralne warsztaty dla dzieci, które sfinansowało Centru Handlowe Nova Park. Podzieliliśmy uczestników warsztatów, których było około pięćdziesięciu na cztery grupy: aktorską – poprowadził Filip Frątczak, scenograficzną, którą poprowadziła Natalia Kołodziej, zajęcia taneczne – prowadził Bartosz Bandura, a warsztaty dziennikarskie  Katarzyna Cygler.  30.06.2016 Centrum Handlowe Nova Park zamieniło się w Teatr Młodego Widza. Członkowie ZASP obecni na zlocie przyszli razem z rodzicami oglądać młodych kandydatów do sztuki teatru. Może ktoś z grona uczestników warsztatów zostanie w przyszłości gwiazdą? Kto wie? Na prawdziwe gwiazdy   przyszedł    czas    ostatniego    dnia    zlotu   31.07.2016 przy tysięcznej publiczności zgromadzonej w letnim amfiteatrze wystąpili artyści uczestnicy zlotu ZASP. Gorzowianie wspaniale przyjmowali kolejnych artystów pojawiających się na scenie. Widzowie za występ podziękowali nam owacją na stojąco a koncert udało nam się skończyć na kwadrans przed ostatnim autobusem.

Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak

ato.MY

 

24 marca 2016 roku w Teatrze Nowym w Poznaniu miała miejsce premiera  spektaklu „ato.MY”  –  unikalny   projekt  zrealizowany przez naszą fundację. Dziecięcy spektakl taneczny grupy HushKids przygotowany wspólnie przez poznańskich artystów:  choreografa Marcina Stana, aktorkę Martynę Zarembę – Maćkowską, scenografa Elę Cios, kostiumografów z Grupy Mixer, kompozytora Cezarego Kołodzieja oraz autora wizualizacji Marka Straszaka. Ciekawostką jest to, że oprócz grantu otrzymanego z konkursu Urzędu Marszałkowskiego, spektakl ten współfinansowany był przez poznańskich  widzów,  którzy uwierzyli w talent młodych wykonawców i ich opiekunów. Przeprowadziliśmy z sukcesem zbiórkę crowdfundingową wkładając do budżetu projektu 7000 zł, dowód znajdziecie Państwo w galerii projektu. Czekaliśmy długo, do ostatniej chwili dopinając szczegóły przedstawienia, ale premiera jej efekt zaskoczył  nas  samych.  Dzieci  świetnie  przygotowane  wytańczyły dla nas magiczny świat własnych marzeń.  Otworzyły  przed nami własne  serca,  aby  z  odwagą  opowiedzieć  dorosłym  czego  się  boją i czego pragną. Dzięki uprzejmości dyrekcji Teatru Nowego partnera projektu, mogliśmy prezentować ten spektakl przez dwa sezony teatralne.

koordynator projektu: Filip Frątczak
fot. Agnieszka Rydelek

I Ogólnopolski Zlot ZASP w Gorzowie Wielkopolskim

Pierwszą dużą imprezą organizowaną przez Polską Fundację Artystów Scenicznych  „Plac Teatralny”  był  I – wszy  Ogólnopolskiego Zlot ZASP – u  w  Gorzowie Wielkopolskim. Swoje gościnne progi otworzył przed nami Teatr im. Juliusza Osterwy. Na trzydniowe spotkanie przyjechało blisko 50 członków stowarzyszenia z całej Polski. Większość czasu poświęciliśmy na rozmowy o stanie środowiska artystów wykonawców, możliwościach wpływu na stan prawny naszych zawodów,    wymienialiśmy      się       doświadczeniami     związanymi z działalnością w sekcjach, oddziałach i kołach. Na zakończenie zlotu zorganizowaliśmy koncert finałowy, w którym udział wzięli wszyscy członkowie ZASP uczestniczący w gorzowskim spotkaniu. W czasie trwania koncertu urządziliśmy zbiórkę pieniędzy na rzecz Domu Artysty Weterana w Skolimowie. Dzięki ofiarności gorzowskiej publiczności  zebraliśmy  ponad  3000 zł. W kwestowaniu wsparli nas p. Prezydent Jacek Piotr Wójcicki oraz radni miejscy. Trzygodzinny maraton zakończył się przed północą, a publiczność podziękowała nam owacją na stojąco. 

Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak