POLSKA FUNDACJA ARTYSTÓW SCENICZNYCH
Menu
POLSKA FUNDACJA ARTYSTÓW SCENICZNYCH
Co by się stało, gdyby księżniczka Kaguya pojawiła się na Ziemi dziś? Wykorzystując machinę czasu zgodnie z teorią Alberta Einsteina, przybyłaby z przeszłości do naszych czasów. Jak zmierzyłaby się z teraźniejszością? W jaki sposób obnażyłaby zarówno ułomności, jak i piękno naszego świata?
Baśń o księżniczce Kaguyi, pochodząca ze zbioru „Opowieści zbieracza bambusu”, należy do najstarszych i najpiękniejszych japońskich podań. Księżniczka, która przybyła z Księżyca, staje się papierkiem lakmusowym dla ludzkiej natury. Jej szlachetność i dobroć obnażają braki człowieczeństwa, ale jednocześnie siła miłości i piękno ludzkich uczuć budzą w niej tęsknotę za życiem na Ziemi.
Spektakl Teatru X (Cai) z Tokio stawia fundamentalne pytania, konfrontując ideały z rzeczywistością współczesnego świata. Zapraszamy na przedstawienie, które poprzez pryzmat japońskiej baśni opowiada o nas samych i o naszych czasach.
Absolwent Wydziału Nauk Politycznych, Wydziału Ekonomii Politycznej Uniwersytetu Waseda w 1980 r. Jeszcze na studiach wspólnie z dramaturgiem, Risei Kishidą założył teatr. Od 1982 r. do marca 2017 r. członek grupy teatralnej „En”(Koło). Był uczniem Tamasaburo Bando. 1988. Uczył się w Terry Sliver Studio w Nowym Jorku. Po powrocie do Japonii pracował jako reżyser, tłumacz, dramatopisarz, aktor, prowadził liczne warsztaty i zajęcia teatralne. Wydał książki „Fred Astaire”, „Aby zostać
aktorem”, itp.
Warszawa: MTM, „Scena na Kocjana”, 27.11.2019 godz. 18.00
Poznań: Teatr Nowy, 04.12.2017 godz. 19.00
Jedno z najwybitniejszych osiągnięć Kobo Abe w dziedzinie teatru absurdu. Podobnie jak w swoich wcześniejszych dramatach, Abe skupia się na powolnym rozpadzie indywidualności człowieka.
Do mieszkania młodego mężczyzny niespodziewanie wprowadza się rodzina, pragnąca „uratować” go od samotności. To wydarzenie staje się początkiem serii absurdalnych zdarzeń, które stopniowo prowadzą do destrukcji w imię „rodzinnej miłości”.
W 1997 roku został aktorem teatru „Tobidogu” (Kioto), W 2007 roku zorganizował własny teatralny zespół ”Konoshitayami”. Jest producentem, aktorem, operatorem dźwięku i światła. W 2009 roku rozpoczął studia doktoranckie na Wydziale Teatrologii Uniwersytetu w Osace. W 2011 i jednocześnie otrzymał nagrodę jako najlepszy reżyser w konkursie w Toga za spektakl "Papierowa Kula". W latach 2013 - 2015 studiował w St. Petersburgu w Państwowej Akademii Teatralnej na studiach magisterskich w klasie W.W. Fokina.
Warszawa: MTM, „Scena na Kocjana”, 28.11.2019 godz. 18.00
Poznań: Fundacja Malta, 06.12.2019 godz. 19.00
Typowy dzień pracownika japońskiego biura. Duchota. W kącie, nieustannie, pracuje drukarka. Do końca pracy wiśnie zakwitną sto razy, a księżyc w pełni wzejdzie dziesięć tysięcy razy. Potem idziesz z kolegami na piwo, aby posłuchać nowych żartów szefa i zaśpiewać karaoke razem z jego zastępcą. Telefon znów dzwoni…
Co można zrobić w takiej rzeczywistości, aby nie zatracić siebie w strumieniu dźwięków, nazwisk i rutyny? Oczywiście – pośmiać się! I właśnie to robią Japończycy.
Aktor tradycyjnego japońskiego teatru Kyogen. W 1999 r. wstąpił na Uniwersytecie w Kioto, gdzie uczył się w Kyogen Study Group (KGKK). Kawata studiował tradycyjną technikę aktorską Kyogen u nauczycieli Masao Kimura i Masami Amitani, mistrzów ze szkoły Ōkura. Od lat ćwiczy sztukę kyogen i bierze udział w wydarzeniach upowszechniających ją na świecie (organizuje warsztaty, szkolenia, seminaria). Od 2015 roku zaczął wykonywać „Salaryman Kyogen” - kyogen z współczesnymi postaciami
Warszawa: MTM „Scena na Kocjana”, 29.11.2019 godz. 18.00
Poznań: Fundacja Malta, 05.12.2019 godz. 19.00
Problemy małżeńskie wszędzie są podobne. „Jak uratować żonę od nudy w niedzielę?” — pyta żona męża. „I jak przy tym nie sprawić kłopotu mężowi…” — odpowiada mąż. „Może kupimy psa?” — proponuje mąż. „Lepiej ptaszka!” — słyszy w odpowiedzi. „Tak, ptaszka!” — przytakuje. A żona na to: „Nie, psa!”.
Co zrobić z małżeńską codziennością? Spektakl grupy Konoshitayami z japońskiej i rosyjskiej perspektywy w dowcipny sposób opowiada o rozterkach małżeńskich.
Króciutka sztuka Antona Czechowa „Niedźwiedź” (1888), którą sam autor określił jako „żart w jednym akcie”, opowiada o „bardzo poważnym pojedynku” między wdową Popową a wierzycielem Smirnowem. Skomplikowane intrygi, które bohater snuje, aby odzyskać dług, okazują się niczym w porównaniu z urokiem bohaterki. Zwycięstwo w tej nietypowej walce przechodzi z jednej strony na drugą, by w końcu zatriumfowała harmonia i wzajemne zrozumienie relacji między mężczyzną a kobietą.
„Wachlarz”, bazujący na czternastowiecznej sztuce no o tym samym tytule, to ponadczasowa historia o miłości, samotności i zdradzie. Piękna Hanako, główna bohaterka sztuki, każdego dnia wyczekuje na stacji kolejowej przyjazdu ukochanego Yoshio. Z otwartym wachlarzem wpatruje się w twarz każdego napotkanego mężczyzny wierząc, że nie została porzucona na zawsze.
Reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Dainanagekijo Absolwent Uniwersytetu Waseda. Obronił dyplom z teatru obrazów. Narumi tworzy prace pokazujące ludzki dramat z pozycji doświadczenia, budując obrazy świata poprzez samotność i wyczerpanie. Jego przedstawienia są wysoko oceniane w Japonii i za granicą za wielowarstwowość niezależną od języka. Spektakle pokazywane były w 20 miastach w Japonii i za granicą (Francja, Niemcy i Korea Południowa)..
Warszawa: MTM „Scena na Kocjana”, 01.12.2019 godz. 18.00
Poznań: Fundacja Malta, 03.12.2019 godz. 19.00
II Etap projektu „Ambasador – Kultura”
Wizyta studyjna Tokio – Kioto – Osaka; 07-14.11.2018
Wykłady podczas Tokio Festival, w Kioto Art Center oraz Osaka Universyty
Spotkania z twórcami japońskiego teatru, przygotowania do III edycji projektu
Wykłady dla studentów teatrologii Uniwersytetu w Osace z okazji stulecia niepodległości Polski poprowadził: pan profesor Dariusz Kosiński -„Sto lat niepodległości Polski, sto lat teatru Polskiego” oraz Filip Frątczak – „Rola organizacji pozarządowych w teatralnym życiu Polski 1989 – 2018”. Serdecznie dziękujemy panu profesorowi Yasuchi Nagacie za wspaniałe przyjęcie w Osace oraz panu Pawłowi achciarkowi za tłumaczenie obu wykładów. Drugą część projektu „Ambasador – Kultura”, który realizujemy z okazji stulecia nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Japonią współfinansował: Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatr Konoshitayami. Dziękujemy naszym mecenasom za wsparcie – Zarząd Fundacji „Plac Teatralny”.
Z okazji stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia nawiązania relacji dyplomatycznych z Japonią w ramach projektu „Ambasador – Kultura” Uniwersytet w Osace zaprosił do wygłoszenia wykładów p. prof. Dariusza Kosińskiego „100 lat niepodległości, sto lat teatru polskiego…”, oraz Filipa Frątczaka „Zmiany w teatrze polskim oraz rola organizacji pozarządowych w latach 1989 – 2018”. Pan prof. Dariusz Kosiński wygłosi również wykłady podczas Tokio Festiwal
oraz Kioto Art Center.
Program wizyty w Japonii zakłada liczne spotkania z japońskimi twórcami teatru, menagerami teatralnymi oraz przygotowanie kolejnych etapów projektu realizowanego wspólnie przez naszą fundację oraz Teatr Konoshitayami
Z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości Polski prof. Dariusz Kosiński wygłosił w ramach Tokio Festival wykład: „Sto lat niepodległości, sto lat teatru Polskiego”. Wykład tłumaczył wybitny tłumacz dr Koichi Kuyama.
Kraków był ostatnim przystankiem na trasie polskiego tournée grupy Konoshitayami w Polsce. Nie mogło zabraknąć spaceru po grodzie Kraka, który jest miastem partnerskim Kioto, skąd pochodzi Teatr Konoshitayami. Gościnne progi przed japońskimi gośćmi otworzył Teatr Ludowy z Nowej Huty. Tym razem imprezy towarzyszące zostały zorganizowane przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Widzowie w Krakowie również nie zawiedli – Teatr Ludowy w Nowej Hucie zapełnił się do ostatniego miejsca, a przyjęcie po spektaklach było wyjątkowo ciepłe i serdeczne. Podobnie jak w Poznaniu, widzowie do ostatniej chwili korzystali z możliwości kontaktu z kulturą Kraju Kwitnącej Wiśni.
Tradycyjnie można było fotografować się w yukatach, a tym razem japońskich tradycyjnych strojów nie zabrakło także dla panów. Warsztaty origami cieszyły się niesłabnącą popularnością, a ceremonia herbaty zachwycała rytualnością i smakiem oryginalnej japońskiej herbaty. Dużym zainteresowaniem cieszyło się również stoisko z pamiątkami z Japonii.
Po intensywnej pracy nadszedł czas na chwilę odpoczynku przy ciastku i kawie. To już ostatnie występy naszego japońskiego partnera w Polsce. Wieczorem odbyła się długa rozmowa o planach na kolejne etapy projektu „Ambasador – Kultura”. Nazajutrz nasi goście wyruszyli na lotnisko w Warszawie, skąd odlecieli do domu w Kioto.
25 i 26 września 2018 roku w Poznaniu Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego zgromadził pełną widownię podczas pokazów grupy Konoshitayami. Aktorzy występujący w spektaklu „Małżeństwo”, pani Yuumi Hirota oraz pan Daighaku Futakuchi, stworzyli wspaniałe widowisko, które zostało nagrodzone owacjami na stojąco.
Wspaniałą imprezę towarzyszącą zorganizowali studenci japonistyki z Koła Naukowego „Creativa Japonica” z UAM. Podobnie jak w Warszawie, uczestnicy mogli fotografować się w yukatach oraz brać udział w warsztatach origami. Dodatkowymi atrakcjami były warsztaty kaligrafii oraz degustacja japońskich smaków, w tym sushi przygotowanego przez zaprzyjaźnioną z Teatrem Nowym kuchnię japońską.
Japoński wieczór trwał jeszcze długo po zakończeniu spektaklu. Świetną organizacją wykazał się zespół Teatru Nowego, dzięki czemu polsko-japońskie spotkanie w Poznaniu było wyjątkowo atrakcyjne dla widzów, którzy wychodzili z teatru zadowoleni z kontaktu z kulturą Kraju Kwitnącej Wiśni.
Przyjazd Teatru Konoshitayami na tournée do Polski z okazji obchodów stulecia nawiązania relacji dyplomatycznych między Polską a Japonią był przygotowywany przez naszą Fundację od roku. Warszawa była pierwszym miastem na trasie pobytu tej japońskiej grupy teatralnej w Polsce. Podczas dwóch przystanków – warszawskiego i poznańskiego – ogromną pomoc okazali nam studenci japonistyki z Koła Naukowego „Creativa Japonica” z UAM w Poznaniu. Szczególne podziękowania kierujemy do pani Romy Łęckiej, która wsparła naszą pracę w obu miastach.
Występy Teatru Konoshitayami z Kioto w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie przyciągnęły liczną publiczność. Widzów witała menadżerka grupy, pani Polina Samsonova, ubrana w tradycyjne japońskie kimono. Na scenie Instytutu Teatralnego zaprezentowano dwie jednoaktówki: „Papierowa Kula” Kunio Kishidy oraz „Niedźwiedź” Antona Czechowa, wystawione pod wspólnym tytułem „Małżeństwo”. Reżyserem przedstawienia był pan Hiroaki Yamaguti. Warszawskie pokazy zostały przyjęte owacjami na stojąco, co sprawiło nam, organizatorom, ogromną radość i upewniło nas w wysokim poziomie artystycznym naszego japońskiego partnera.
W przerwie spektaklu warszawianki miały okazję przymierzyć yukaty – letnie japońskie stroje – co zostało uwiecznione na zdjęciach opublikowanych na naszym profilu na Facebooku. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również warsztaty origami, które swoją popularnością przerosły nasze oczekiwania. Warszawiacy chętnie zadawali pytania o japońskie zwyczaje, tradycje i kulturę, a pani Roma pomagała tłumaczyć zarówno pytania, jak i odpowiedzi.
Po spektaklu wszyscy zasiedli do zasłużonej kolacji, podczas której prowadzone były długie rozmowy o przyszłych planach i kolejnych przystankach na trasie polskiego tournée grupy teatralnej Konoshitayami.
Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” wypełniając swoją misję dyplomacji kulturalnej realizuje wspólnie z Teatrem Konoshitayami z Kioto projekt „Ambasador – Kultura”. Projekt realizowany jest dla uczczenia setnej rocznicy ustanowienia relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską, a Japonią. Naszą pracę patronatem honorowym objęła Ambasada Japonii w Polsce. Partnerami projektu są Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, Teatr Ludowy w Krakowie, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”. Katedra Orientalistyki UAM w Poznaniu, Koło Naukowe Studentów Japonistyki Creativa Japonica. Kioto Art Center.
Pierwszą część dwuletniego projektu stanowi tournee Teatru Konoshitayami po Polsce:
Warszawa, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego;
22, 23 września 2018 roku godz. 19.00
Poznań, Teatr Nowy im. T. Łomnickiego;
25, 26 września 2018 roku godz. 19.00
Kraków, Teatr Ludowy:
28, 29 września 2018 roku godz. 19.00
Po bilety zapraszamy do kas:
w Warszawie Instytutu im. Zbigniewa Raszewskiego,
w Poznaniu Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego
w Krakowie Teatru Ludowego w Krakowie.
W dniu pokazu półtorej godziny przed spektaklem zapraszamy na liczne atrakcje związane z kulturą i sztuką Japonii. Będziemy prezentować sztukę ikebany, origami, pisać dla Państwa Wasze imiona i nazwiska w języku japońskim, będziemy robić Państwu zdjęcia w oryginalnym kimonie. Przygotujemy również orientalne potrawy na podstawie przepisów japońskich pań domu.
Autorem projektu jest Filip Frątczak.
Koordynatorami są ze strony japońskiej: Polina Samsonova, ze strony polskiej Filip Frątczak