„Lolotta i inne paryskie historie” – to pierwsza przetłumaczona na język polski książka rosyjskiej pisarki Anny Matwiejewej, finalistki prestiżowych rosyjskich nagród Bolszaja Kniga i Nacyonalnyj Bestseller.
25 lutego 2019 o godz. 18.00 mieliśmy okazję poznać samą pisarkę
oraz posłuchać fragmentu książki w wykonaniu aktorów Teatr Nowy Poznań (Maria Rybarczyk, Karolina Głąb oraz Zbigniew Grochal), którzy specjalnie dla nas ożywili tekst podczas czytania performatywnego!
Gościem honorowym naszego spotkania był Konsul Generalny FR w Poznaniu Pan Iwan Kosonogow.
Podobno każdy ma swój Paryż. Niezależnie czy chodzi o stolicę Francji, nowe osiedle czy rosyjską wioskę nazwaną tak przez Kozaków w XVII wieku. Paryż Matwiejewej przenika bohaterów, jest dla nich (nie)osiągalnym celem, traumą, ucieczką, ukojeniem, domem lub wygnaniem. Zmienia ich jednocześnie stając się bohaterem historii, jej spiritus movens. Z książki wyłania się także drugie miasto, Jekaterynburg. Miasto na granicy Europy i Azji, czasem surowe, chaotyczne i niebezpieczne, potrafiące jednak przynieść spokój. Matwiejwa tworzy uniwersalne i ciepłe opowieści, które momentami śmieszą, a czasem zostawiają gorycz w ustach. Umiejętnie operuje słowem, co pozwala płynnie zanurzyć się w jej świat. Sprawia, że łatwo przywiązać się do bohaterów,
z którymi ciężko się rozstać. Nie ma tu jednak zbędnego patosu czy taniego sentymentalizmu. Tylko człowiek ze wszystkimi swoimi słabościami, w których możemy się przejrzeć.
Po przeczytani fragmentów opowiadań widzowie mieli okazję porozmawiać z autorką oraz tłumaczami.
Anna Matwiejewa (Анна Матвеева) – „Nie miałam wielkiego wyboru, już w dzieciństwie wiedziałam, że zostanę pisarką”, mówi o sobie Anna Matwiejewa. Urodziła się w 1972 roku. Mieszka w Jekaterynburgu, który bardzo często jest tłem lub bohaterem jej powieści. Na poważnie zaczęła pisać w latach dziewięćdziesiątych. Do dziś wydała 17 powieści i zbiorów opowiadań, które
w Rosji cieszą się dużą popularnością. Była nominowana do prestiżowych rosyjskich nagród m.in Bolszaja Kniga i Nacyonalnyj Bestseller. Jej twórczość krytycy nazywają uralskim realizmem magicznym. Prozę Matwiejewej przetłumaczono na włoski, francuski, czeski, chiński i fiński. Lolotta i inne paryskie historie jest pierwszą książką autorki wydaną w języku polskim.
Projekt „Femina Assoluta” prezentował polską dramaturgię współczesną pod kątem roli polskich kobiet w kształtowaniu polskiej tożsamości na przeciągu stulecia istnienia państwa Polskiego po odzyskaniu niepodległości. 1 i 2 grudnia 2018 roku prezentowaliśmy w Teatrze
na Pokrowce w Moskwie dramaty: „Szajba” Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk, „W Promieniach” Artura Pałygi oraz „Femina Assoluta. Sny” Marii Klotzer. Czytania polskiej dramaturgii przygotował reżyser Teatru na Pokrowce Gennadij Szaposznikow. Po prezentacji dramatów miały miejsce spotkania
z autorkami tekstów. W ramach moskiewskiego festiwalu NET 9 grudnia 2018 zaprezentowaliśmy adaptację sceniczną najnowszej powieści Doroty Masłowskie „Inni Ludzie”. Szkic przedstawienia przygotował Wojciech Urbański. Po prezentacji szkicu spektaklu miało miejsce spotkanie autorskie
z Dorotą Masłowską. Wszystkie spotkania z autorkami poświęcone były twórczości autorek oraz ich spojrzeniu na polskość i Polskę.
Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” 20 maja 2018 roku w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kontakt” w Toruniu zorganizowała pokaz – szkic dramatu „Mama” Asyi Voloshiny. W rolę Olgi wcieliła się Joanna Rozkosz, pokaz reżyserował Filip Frątczak, scenografię przygotowala Lidia Stachowska. Dzięki współfinansowaniu projektu przez Fundację Rosyjsko – Polskie Centrum Dialogu i Porozumienia zaprosiliśmy na pokaz i spotkanie autorskie z festiwalową publicznością Asyę Voloshinę. Pokaz dramatu publiczność festiwalowa przyjęła bardzo ciepło. Po pokazie szkicu dramatu Asya Voloshina na spotkaniu prowadzonym przez dr. hab. Andrieja Moskwina odpowiadała na pytania dotyczące inspiracji i procesu pisania „Mamy”. Widzowie zadawali również pytania dotyczące całokształtu twórczości petersburskiej dramatopisarki. Dziękujemy ZASP Oddział Bydgoszcz/Toruń
za współfinansowanie projektu. Rosyjskiemu Ośrodkowi Nauki i Kultury oraz Polsko – Rosyjskiej Izbie Handlowo – Przemysłowej za wsparcie organizacyjne.
Kolada Teatr na Gorzowskich Spotkaniach Teatralnych
Polska Fundacja Artystów Scenicznych Plac Teatralny w listopadzie 2017 pilotowała przyjazd Kolada Teatr do Polski na Gorzowskie Spotkania Teatralne. Goście z Jekaterynburga 12.11.2018 zaprezentowali na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy dramat Nikołaja Kolady „Wielka Encyklopedia Sowiecka”. Po spektaklu aktorzy biorący udział
w przedstawieniu oraz autor spotkali się z publicznością festiwalową. Tłumaczem spotkania był dr. Krzysztof Tyczko z Uniwersytetu Adama Mickiewicza tłumacz literatury rosyjskiej współpracujący z naszą fundacją.
Współczesny Dramat Polski w Kolada Teatr
Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny”, „Kolada Teatr” oraz Instytut Polski w Moskwie Instytut Adama Mickiewicza przy wsparciu Instytutu Teatralnego, Polsko – Rosyjskiej Izby Handlowo – Przemysłowej, Rosyjskiego Ośrodka Nauki i Kultury zrealizowali projekt „Współczesny Dramat Polski w Kolada Teatr”. Realizowane wspólnie zadanie było prezentacją przekroju najnowszej polskiej dramaturgii. W ramach wyżej wymienionego projektu 27.10.2017 r. zaprezentowaliśmy spektakl „Miss HIV” Macieja Kowalewskiego
w reżyserii Macieja Wiktora. W dniach 28-29 X 2017 r. aktorzy „Kolada Teatr” przygotowali cztery czytania współczesnych polskich tekstów dramaturgicznych: „Obce ciała” Julii Holewińskiej, „Gardenię” Elżbiety Chowaniec, „Walizkę” Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk oraz „W promieniach” Artura Pałygi. Dramat „W promieniach” oraz „Miss HIV” przetłumaczyliśmy na język rosyjski w ramach realizowanego przez Fundację „Plac Teatralny” projektu. Tłumaczem obu tekstów jest Denis Viren wybitny tłumacz literatury polskiej. Czytania dramatów przygotowała Maria Kontrovich reżyserka ze szkoły Nikołaja Kolady.
Do czytań wprowadzała widownię p. Katarzyna Tokarska-Stangret – doktorantka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, sekretarz redakcji miesięcznika „Teatr”. Gośćmi czytań byli Artur Pałyga oraz Maciej Kowalewski, którzy odpowiadali na pytania widowni dotyczące własnej twórczości dramaturgicznej. Patronat medialny nad projektem objął miesięcznik „Teatr”. W ramach patronatu medialnego miesięcznik „Teatr” zamieścił obszerną relację z realizowanego przez nas projektu w Jekaterynburgu w lutowym numerze pisma. Teatr Kolady w Jekaterynburgu jest jedną z najważniejszych scen
w Rosji odkrywającą i promującą młody rosyjski dramat. Szkoła Syberyjska, której centrum jest Jekaterynburg, należy do elity światowych „zagłębi” literatury teatralnej. Wystarczy wspomnieć Jarosławę Pulinowicz, Irinę Waśkowską na dowód jakości powstających w kręgu Nikołaja Kolady dramatów. Fundacja „Plac Teatralny” jest pierwszą nierosyjską instytucją, która zaprezentowała w teatrze Kolady nierosyjską dramaturgię. Nikt przed nami na tej, tak zasłużonej dla współczesnej dramaturgii scenie nie zrealizował prapremiery przedstawienia opartej na tekście wywodzącym się ze swojego kraju. Tym bardziej cieszy, że przedstawienie „Miss HIV” nie jest jednorazową prezentacją, ale grane będzie przez kilka lat, aby promować polską kulturę w jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych w Rosji.
Fundacja „Plac Teatralny” w październiku 2017 roku uzyskała dla Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie zaproszenie na XXVII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Bałtycki Dom”. Dyrekcja festiwalu zaprosiła przestawnie „Piaskownica” w reżyserii Evgenii Baginskiej. Prezes Zarządu Fundacji „Plac Teatralny” koordynował wyjazd teatru do Rosji zorganizował wyjazd do Sankt Petersburga. Na widowni kameralnej sceny wypełnionej po brzegi gnieźnieński teatr zaprezentował „Piaskownicę”. Po występie aktorzy otrzymali gromkie brawa,
a współpracująca z Fundacją Natalia Skorokhod dziekan
Wydz. Dramatopisarstwa Akademii Teatralnej w Sankt Petersburgu zaprosiła widzów na spotkanie z autorem dramatu Michałem Walczakiem. Padały pytania o inspirację, twórczość i plany
na przyszłość. Dużym zainteresowaniem cieszył się założony przez Michała Walczaka kabaret „Pożar w Burdelu. Po spektaklu
i spotkaniu p. Dyr. Marina Aronowna Bielayewa zaprosiła wszystkich na uroczystą kolację. Zespół Teatru im. Aleksandra Fredry otrzymał tradycyjny rosyjski pieróg dla debiutanta festiwalowego.
Projekt „Kulturalne Mosty” był wzajemną prezentacją nietłumaczonych bądź niedawno przetłumaczonych – ale nieprezentowanych jeszcze na scenach – polskich i rosyjskich dramatów współczesnych. Zaprezentowaliśmy w Warszawie cztery rosyjskie teksty: „BA” autorstwa Julii Tupikiny, „Anna Frank” Asyi Voloshyny oraz „Zwyczajna śmierć” i „Lekcje miłości” Iriny Waśkowskiej. W Sankt Petersburgu zaprezentowaliśmy cztery polskie dramaty: „Gardenię” Elżbiety Chowaniec, „Walizkę” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, „Amazonię Michała Walczaka”,oraz dramat Sandry Szwarc „Supernova Live” rekomendowany przez Stowarzyszenie Dramatopisarzy i Dramaturgów Polskich. W toku zadania zorganizowaliśmy czytania performatywne wymienionych tekstów, przygotowane przez polskich i rosyjskich reżyserów. Po czytaniach zaprosiliśmy widzów na spotkania z autorami dramatów oraz dyskusje. Oprócz autorów tekstów, reżyserów i tłumaczy biorących udział w projekcie zaprosiliśmy również gości specjalnych: Iwana Wyrypajewa, Andrzeja Bubienia, Wieniamina Filsztyńskiego, Natalię Skorokhod. Rozmawialiśmy o współczesnej dramaturgii polskiej i rosyjskiej, jej rozwoju, tematach, które podejmuje, oraz w jaki sposób znajduje drogę na polskie
i rosyjskie sceny. Oprócz czytań i dyskusji zorganizowaliśmy „Dramaturgiczny Okrągły Stół”, w którym udział wzięli zaproszeni do projektu dramatopisarze z Polski i Rosji. Rozmawialiśmy o własnych inspiracjach, warsztacie, kwestiach dotyczących praw autorskich, promocji własnej twórczości oraz innych problemach dotykających autorów teatralnych w obu krajach. Do udziału w „Dramaturgicznym Okrągłym Stole” zaprosiliśmy również polskich i rosyjskich widzów, aby zapoznali się ze sposobami pracy dramatopisarzy z obu krajów. Dzięki spotkaniom w ramach „Kulturalnych Mostów” mogliśmy nawiązać kontakty i rozwijać współpracę, dającą gwarancję ciągłości projektu w kolejnych latach.
Część polska projektu
26 sierpnia, godz. 15.00, Teatr 6.piętro, scena główna
Czytanie performatywne dramatu „Ba” Julii Tupikiny
w reż.Macieja Wiktora .
Obsada: Irena Jun, Michalina Sosna, Katarzyna Sosna, Krzysztof Szczepaniak, Robert Koszucki
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Julią Tupikiną.
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania byli: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.
27 sierpnia, godz. 15.00, Teatr 6.piętro,
sala im. K.I. Gałczyńskiego
Czytanie performatywne dramatu „Anna Frank”
Asyi Voloshyny w reż. Evgenii Bagińskiej.
Obsada: Irena Jun, Barbara Garstka, Anna Cieślak, Justyna Wąsik, Wojciech Wysocki, Paweł Nowisz, Mateusz Weber
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Asyią Voloshyną.
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.
28 sierpnia, godz. 13.00, Teatr 6.piętro,
sala im. K.I. Gałczyńskiego
Dramaturgiczny Okrągły Stół – spotkanie warsztatowe polskich
i rosyjskich dramaturgów oraz dramatopisarzy
z udziałem widowni.
godz.15.00, Teatr 6.piętro, scena główna
Czytanie performatywne dramatów „Zwyczajna Śmierć” oraz „Lekcje Miłości” w reżyserii Kamili Michalak
Obsada: Joanna Żółkowska, Michalina Sosna, Sławomir Głazek, Aleksandra Klimczak
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Iriną Waśkowską.
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Iwan Wyrypajew, Agnieszka Piotrowska oraz Wojciech Urbański.
Część rosyjska projektu
30 września, godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91
Czytanie performatywne dramatu „Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Marii Seledets.
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z autorką Małgorzatą Sikorską – Miszczuk.
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą Wieniamin Filsztyński oraz Natalia Skorokhod.
1 października, godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91
Czytanie performatywne dramatu „Supernova Live” Sandry Szwarc rekomendowanego przez Stowarzyszenie Dramatopisarzy
i Dramaturgów Polskich oraz „Amazonia” Michała Walczaka
w reż. Rusłana Kolousova.
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie z Sandrą Szwarc.
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą: Wieniamin Filsztyński, Natalia Skorokhod oraz Andrzej Bubień.
2 października, godz. 13.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91
Dramaturgiczny Okrągły Stół – spotkanie warsztatowe polskich
i rosyjskich dramaturgów oraz dramatopisarzy
z udziałem widowni.
godz. 18.00, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, scena 91
Czytanie performatywne dramatu „Gardenia” Elżbiety Chowaniec
w reż. Wojciecha Urbańskiego.
Po czytaniu zapraszamy na spotkanie Elżbietą Chowianiec .
Gośćmi specjalnymi naszego spotkania będą Wieniamin Filsztyński oraz Natalia Skorokhod.
Projekt „Kulturalne mosty” jest współfinansowany przez Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
Patronat honorowy: ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji oraz Polsko-Rosyjska Izba Handlowo-Przemysłowa.
Mecenasi i partnerzy: APS Energia, Teatr Festiwal Baltijskij Dom, Teatr 6.piętro, Stowarzyszenie Dramatopisarzy i Dramaturgów Polskich, Culture.pl, Instytut Polski w Sankt Petersburgu.
Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak
Organizacja I Ogólnopolskiego Zlotu ZASP w Gorzowie Wielkopolskim okazała się niemałym sukcesem organizacyjnym i frekwencyjnym, dlatego też koleżanki i koledzy z ZASP – u poprosili nas o zorganizowanie kolejnego II Ogólnopolskiego Zlotu członków naszego stowarzyszenia. Jak w roku poprzednim ostatni tydzień lipca do Gorzowa Wielkopolskiego sprowadził Zasp – owców z całej Polski . II zlot miał formułę rozszerzoną w porównaniu do pierwszego. Trwał cztery a nie jak poprzednio trzy dni oraz tydzień przed zjazdem rozpoczęliśmy letnie teatralne warsztaty dla dzieci, które sfinansowało Centru Handlowe Nova Park. Podzieliliśmy uczestników warsztatów, których było około pięćdziesięciu na cztery grupy: aktorską – poprowadził Filip Frątczak, scenograficzną, którą poprowadziła Natalia Kołodziej, zajęcia taneczne – prowadził Bartosz Bandura,
a warsztaty dziennikarskie Katarzyna Cygler. 30.06.2016 Centrum Handlowe Nova Park zamieniło się w Teatr Młodego Widza. Członkowie ZASP obecni na zlocie przyszli razem z rodzicami oglądać młodych kandydatów do sztuki teatru. Może ktoś z grona uczestników warsztatów zostanie w przyszłości gwiazdą? Kto wie? Na prawdziwe gwiazdy przyszedł czas ostatniego dnia zlotu 31.07.2016
przy tysięcznej publiczności zgromadzonej w letnim amfiteatrze wystąpili artyści uczestnicy zlotu ZASP. Gorzowianie wspaniale przyjmowali kolejnych artystów pojawiających się na scenie. Widzowie za występ podziękowali nam owacją na stojąco a koncert udało nam się skończyć na kwadrans przed ostatnim autobusem.
Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak
24 marca 2016 roku w Teatrze Nowym w Poznaniu miała miejsce premiera spektaklu „ato.MY” – unikalny projekt zrealizowany przez naszą fundację. Dziecięcy spektakl taneczny grupy HushKids przygotowany wspólnie przez poznańskich artystów: choreografa Marcina Stana, aktorkę Martynę Zarembę – Maćkowską, scenografa Elę Cios, kostiumografów z Grupy Mixer, kompozytora Cezarego Kołodzieja oraz autora wizualizacji Marka Straszaka. Ciekawostką jest to, że oprócz grantu otrzymanego z konkursu Urzędu Marszałkowskiego, spektakl ten współfinansowany był przez poznańskich widzów, którzy uwierzyli w talent młodych wykonawców i ich opiekunów. Przeprowadziliśmy z sukcesem zbiórkę crowdfundingową wkładając do budżetu projektu 7000 zł, dowód znajdziecie Państwo w galerii projektu. Czekaliśmy długo, do ostatniej chwili dopinając szczegóły przedstawienia, ale premiera jej efekt zaskoczył nas samych. Dzieci świetnie przygotowane wytańczyły dla nas magiczny świat własnych marzeń. Otworzyły przed nami własne serca, aby z odwagą opowiedzieć dorosłym czego się boją i czego pragną. Dzięki uprzejmości dyrekcji Teatru Nowego partnera projektu, mogliśmy prezentować ten spektakl przez dwa sezony teatralne.
koordynator projektu: Filip Frątczak
fot. Agnieszka Rydelek
Pierwszą dużą imprezą organizowaną przez Polską Fundację Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” był I – wszy Ogólnopolskiego Zlot ZASP – u w Gorzowie Wielkopolskim. Swoje gościnne progi otworzył przed nami Teatr im. Juliusza Osterwy. Na trzydniowe spotkanie przyjechało blisko 50 członków stowarzyszenia z całej Polski. Większość czasu poświęciliśmy na rozmowy o stanie środowiska artystów wykonawców, możliwościach wpływu na stan prawny naszych zawodów, wymienialiśmy się doświadczeniami związanymi z działalnością w sekcjach, oddziałach i kołach. Na zakończenie zlotu zorganizowaliśmy koncert finałowy, w którym udział wzięli wszyscy członkowie ZASP uczestniczący w gorzowskim spotkaniu. W czasie trwania koncertu urządziliśmy zbiórkę pieniędzy na rzecz Domu Artysty Weterana w Skolimowie. Dzięki ofiarności gorzowskiej publiczności zebraliśmy ponad 3000 zł. W kwestowaniu wsparli nas p. Prezydent Jacek Piotr Wójcicki oraz radni miejscy. Trzygodzinny maraton zakończył się przed północą, a publiczność podziękowała nam owacją na stojąco.
Autor i koordynator projektu: Filip Frątczak