W dolinach największych łódzkich rzek:
Bzury, Pilicy i Warty

Projekt „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty” jest realizowany pod patronatem honorowym
Marszałka Województwa Łódzkiego Pana Grzegorza Shreibera

Projekt współfinansowany jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” w koprodukcji z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Łodzi rozpoczęła realizację ośmioodcinkowego serialu przyrodniczo – krajoznawczego „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty”. Naszą produkcję patronatem honorowym objął marszałek Województwa Łódzkiego p. Grzegorz Schreiber Finansowanie produkcji zapewniła dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.  Serial wyemituje na swojej antenie TVP 3 Łódź w paśmie ogólnopolskim oraz regionalnym, TVP Polonia oraz Telewizja TOYA. Będziemy poruszać się szlakami wodnymi największych rzek łódzkich opowiadając o ich przyrodzie, walorach krajobrazowych i turystycznych. Pomysłodawcą, reżyserem, scenarzystą serialu jest Tomasz Świątkowski, zdjęcia realizuje operator Jacek Knopp, oraz Artur Frątczak za dźwięk odpowiada Piotr Kolos. Grafiki komputerowe zrobił Kamil Szafraniec, udźwiękowił serial Piotr Kubiak, zmontowali go Paweł Makowski oraz Łukasz Dębski, Przez doliny największych łódzkich rzek przeprowadzi nas Kaja Sosnowska, znana z telewidzom z serialu „Szpital”, oraz Filip Frątczak aktor Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Producentem serialu jest również Filip Frątczak – Prezes Zarządu Fundacji „Plac Teatralny”. Pierwsze cztery odcinki poświęcone będą dolinie Bzury. Odwiedzimy łódzkie Łagiewniki, gdzie Bzura bierze swój początek. Zaprezentujemy Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt. Dalej podróżując  w  dół Bzury podłęczycki Tum z jego przepiękną romańską kolegiatą oraz skansenem. W dalszej kolejności odwiedzimy Piątek, geograficzny środek Polski, obszar natury 2000 „Silne Błota”, Stadninę Koni i Pałac w Walewicach, Sobotę, gdzie urodził się Artur Zawisza Czarny, popłyniemy spływem kajakowym po Bzurze ze Strugiennic do Łowicza. W Łowiczu oprowadzimy telewidzów po najpiękniejszych zabytkach tego prymasowskiego miasta  katedrę, muzeum narodowe i wiele innych. Kolejnymi celami naszej podróży po dolinach łódzkich rzek będą: Park w Arkadii, Pałac w Nieborowie, Muzeum Motoryzacji w Nieborowie, Park  Krajobrazowy Puszcza Bolimowska związane z nią historyczne miejsce bitwy, gdzie w czasie I Wojny Światowej po raz pierwszy użyto gazów bojowych. W dalszej kolejności przeniesiemy się z ekipą filmową nad Pilicę i Wartę.

Dolina Bzury

Łódź - u źródeł Bzury

Rozpoczynamy naszą podróż dolinami trzech największych rzek województwa łódzkiego: Bzury, Pilicy i Warty. Pierwszą rzeką, której doliną wyruszymy jest Bzura. Jej źródła znajdują się w Łodzi, w Lesie Łagiewnickim niedaleko centrum jednego z największych polskich miast. Dolina Bzury od wieków była niezwykle ważnym szlakiem wodnym dlatego znajduje się tuta wiele ciekawych miejsc. Najciekawsze odwiedzimy z kamerą. Na początku trafiliśmy do lecznicy dla dzikich zwierząt, a potem już na tych bardziej oswojonych Kaja uczyła się trudnej pracy strażnika miejskiego z oddziału konnego.

Kolegiata w Tumie

Dzisiaj nasza ekipa jest w Kolegiacie w Tumie pod Łęczycą. O tajemnicach i architekturze tej jednej z najpiękniejszych romańskich świątyń w Polsce opowiadał nam ks. proboszcz Piotr Nowak. W odcinku drugim naszego serialu zobaczycie zdjęcia w kościele filmowane z drona, pokazujące piękno romańskiej architektury. Na serial musicie poczekać do emisji w TVP 3 (antena ogólnopolska i regionalna) TVP Polonia  oraz łódzkiej Telewizji TOYA.

Piątek i Skansen w Tumie

Krótki pobyt w Skansenie w Tumie na poprawki zdjęciowe. Pierwszego dnia zastała nas burza i dziś dokręciliśmy brakujące ujęcia. Zobaczyć tutaj można jedne z najstarszych siedlisk ludzkich na polskich terenach mające około 100 tys. lat (Grodzisko) oraz piękne ludowe domostwa. Największą atrakcją skansenu jest wiatrak, który w zależności od kierunku wiatru można przesunąć. Wszystko to zobaczycie oglądając serial „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty”.

Walewice

Kolejny dzień zdjęciowy upłynął nam w Państwowej Stadninie Koni w Walewicach. Po Pałacu Walewskich Kaję oprowadzała Joanna Rudak po salonach opowiadając o tajemnicach pałacowych. Weszliśmy do apartamentu Napoleona Bonapartego.

Sobota

Jak przystało, po Piątku następuje Sobota. Obie miejscowości znajdują się blisko siebie nad Bzurą. W Sobocie urodził się bohater Powstania Listopadowego Artur Zawisza Czarny, ale nie tylko tym bohaterem szczyci się kolejna odwiedzana przez nas miejscowość. Obecnie wieś a kiedyś miasto  należało do rodu Sobockich, których najwybitniejszym przedstawicielem był Tomasz Sobocki herbu Doliwa kanclerz króla Zygmunta Starego posła Rzeczypospolitej do Sułtana Sulejmana Wielkiego.

Silne Błota

Po pobycie w skansenie w Tumie, nasza ekipa filmowa przeniosła się do obszaru Natura 2000 „Silne Błota” w Gminie Piątek. Po „Silnych Błotach” oprowadzał nas pan Janusz Witkowski leśniczy Nadleśnictwa Grotniki.

Młyn w Stugiennicach

Nasza ekipa filmowa przyjechała nakręcić zdjęcia w starym młynie w Strugiennicach. Młyn ten należał do rodziny Świderskich, w czasach swojej działalności był jednym z największych tego typu młynów na Mazowszu. Dzisiaj niestety czeka na lepsze czasy. Nowy właściciel planuje w jaki sposób przywrócić go do pracy. Ze Strugiennic razem z Kamilem Sobolem oraz Piotrem Kosiorkiem ruszyliśmy kajakami w stronę  Łowicza.

Fot. Piotr Kolos

Skansen w Małrzycach

W drodze do Łowicza nie mogliśmy ominąć jednego z najpiękniejszych parków etnograficznych w Polsce. Jeśli chcecie zobaczyć jego piękno musicie obejrzeć trzeci odcinek naszego serialu lub przyjechać tutaj jak my w drodze do Łowicza.

Łowicz

Łowicz jest jednym z najwspanialszych miast polskich miast. Mimo niewielkiej liczby mieszkańców posiada niezwykłą historię. Pierwszy raz jego nazwa pisana pojawia się w bulli papieża Innocentego II z 1136 r. Papież potwierdził przynależność dóbr łowickich do Arcybiskupów Gnieźnieńskich. Spór z Książętami Mazowieckimi Siemowitem III oraz jego synem Siemowitem IV o własność miasta, trwał jeszcze długo, ale po przyłączeniu Mazowsza do korony ucichł na zawsze. Pod protektoratem Prymasów Polskich Łowicz stał się jednym z najważniejszych miast I Rzeczpospolitej. Mało  kto wie, że od 1572 roku, w latach, kiedy w Polsce panowało bezkrólewie, rolę stolicy naszego kraju pełnił Łowicz. Najważniejszymi zabytkami miasta są:; Katedra Łowicka, największa nekropolia na Mazowszu. W jej podziemiach pochowanych jest 12 Prymasów Polskich. Przy Katedrze działała pierwsza w Polsce filia Uniwersytetu Krakowskiego. Biskup Wojciech. Jastrzębiec w 1433 r. nadał kościołowi parafialnemu tytuł kolegiaty, a przy niej powstała szkoła średnia zw. Kolonią Akademii Krakowskiej. Barokowy Kościół Pijarski, gdzie 1753 staraniem ks. Stanisława Konarskiego została uchwalona reforma szkolnictwa, najpierw pijarskiego – zatwierdzona przez papieża Benedykta XIV, a potem dała asumpt do powołania Komisji Edukacji Narodowej, co dokonało się na Sejmie Czteroletnim. Również na tej Kapitule zakonnej uchwalono nową instrukcję dla mających się organizować szkół w kraju. Muzeum Narodowe w Łowiczu z Kaplicą Barokową będącą perłą zabytków Łowicza. W Łowiczu tworzyli najwięksi artyści epoki: Jan Mikołaj z Urzędowa, Michał Anioł Palloni, Bogusław Zug, Mikołaj Zieleński, Tylman z Gameren. W Łowiczu przedstawienia dawał Wojciech Bogusławski. Oprócz wysokiej sztuki, którą Łowicz się szczyci znany jest również ze swoich pięknych stojów ludowych.

Arkadia

Dzisiaj rano ekipa filmowa znalazła się w parku w Arkadii. Sentymentalno-romantyczny park założyła tu Helena z Przeździeckich Radziwiłłowa. Pod spodem w linku garść informacji o Arkadii. Po arkadyjskiej samotni pani Heleny oprowadziła nas p. Agnieszka Chmielewska z Muzeum Narodowego w Nieborowie.

Puszcza Bolimowska

Prosto z Arkadii pojechaliśmy do Puszczy Bolimowskiej. Do Rezerwatu Rawki, dopływu Bzury, który jest jednym z najpiękniejszych miejsc w naszym regionie. Po tej malowniczej puszczy oprowadzała nas pani Kinga Nowak z Bolimowskiego Parku Krajobrazowego, który jest oddziałem Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. Chcielibyśmy podziękować zaprzyjaźnionemu z nami Tomaszowi Dudzie, który pomógł nam przywieźć Panią Kingę na plan filmowy. A swoją drogą otwieramy sezon grzybny, znaleźliśmy dzisiaj w lesie pierwszego prawdziwka!

Nieborów - muzea

Z Bolimowa do Nieborowa Kaja dojechała na hulajnodze, którą na czas zdjęć wypożyczyła nam firma Eco-Way z Warszawy. Żeby uatrakcyjnić zdjęcia zamontowaliśmy na hulajnodze kamerę GO PRO . Kiedy ekipa filmowa dotarła już do Pałacu Radziwiłłów, czas zatrzymał się w miejscu. Jest to jeden z najpiękniejszych zespołów parkowo – pałacowych w Polsce. W Nieborowie znajduje się również Muzeum Motoryzacji, którego założycielem i właścicielem jest p. Wojciech Bury.

fot. Krzysztof Belczyński

Wojenny Bolimów

Wczoraj ekipa filmowa nakręcała kolejny odcinek serialu „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty” pod Bolimowem. Fragment, który realizowaliśmy nazywa się „Wojenny Bolimów”. Miejsce to jest polem bitwy, gdzie po raz pierwszy użyto gazów bojowych w historii wojen. Tragiczna karta historii pierwszej wojny światowej rozegrała się właśnie w tym miejscu. Naszym przewodnikiem po bolimowskim polu bitwy był pan Piotr Moskwa, bardzo dziękujemy za interesującą opowieść i ubarwienie serialu oryginalnym mundurem z czasów I wojny światowej.

Dolina Pilicy

Pukarzów, Trzy Morgi, Przedbórz

Dzisiaj pojechaliśmy tam, gdzie Pilica wpływa na teren województwa łódzkiego do jazu w Pukarzowie. Najpierw oglądaliśmy kapliczkę św. Piotra, która miała chronić rybaków, wędkarzy i podróżników pływających po Pilicy. Potem spływ kajakiem Pilicą do Przedborza, dalej pojechaliśmy do wsi Trzy Morgi, żeby przejść się po Małpim Moście.

Nazwa miasta Przedbórz pochodzi prawdopodobnie od topografii okolicy, i wskazuje na naturalne właściwości terenu, na którym osada była zakładana. Miejsce ulokowane było przed borami, na granicy z przepastnymi lasami Puszczy Świętokrzyskiej i Puszczy Nadpilickiej. Wiele lat wcześniej w Przedborzu często bywał król Kazimierz Wielki. Ze względu na obfitość zwierzyny w okolicznych lasach przyjeżdżał tutaj na polowania. Kazimierz Wielki jest szczególnie zasłużony dla Przedborza, bowiem rozbudował miejscowy gród do zamku, a w 1370 roku nadał tej miejscowości prawa miejskie. W Przedborzu bywał również Władysław Jagiełło, który właśnie tutaj w 1423 roku, co ważne jest dla wszystkich łodzian, nadał prawa miejskie wsi Lodzia, obecnie – Łódź. Taka ciekawostka.

W miejscowości Trzy Morgi, czeka nas niezwykła atrakcja… To tzw. małpi most… Zbudowany przez okolicznych mieszkańców umożliwia przejście na drugą stronę Pilicy. Najbliższe przeprawy drogowe przez Pilicę znajdują się w odległości ok. 20 km od tego miejsca.

Zeleźnica, Czarna Rózga, Piskorzeniec

W dalszej części naszej podróży doliną Pilicy dotarliśmy do Żeleźnicy. Miejsce to związane jest z legendą dotyczącą śmierci Kazimierza Wielkiego. Dalej pojechaliśmy podziwiać piękno przyrody tego regionu Pilicy: lasy eutroficzne w rezerwacie Czarna Rózga oraz torfowiska rezerwatu Piskorzeniec.

Kapliczki Nadpilicza

Region Nadpilicza znany jest z wielu przydrożnych kapliczek. Większość z nich zrewitalizowano w ramach projektu „Pejzaż wszystkich świętych” Jedną z najładniejszych jest kapliczka 1608 roku w Przygłowie nad Luciążą. Jeśli chcecie się przekonać przyjedźcie tutaj i sami obejrzyjcie. Niektóre z nich pokarzemy Wam w zrealizowanym przez nas serialu.

Sulejów - Opactwo Cystersów

Opactwo w Sulejowie jest jednym z najwspanialszych zabytków Doliny Pilicy. Początek jego budowy to 1137 rok. Kazimierz Sprawiedliwy przebywał na polowaniu kiedy podczas burzy zgubił drogę. Szukając otuchy w modlitwie usłyszał głos „Wybuduj tu świątynie, a znajdziesz drogę do swoich przyjaciół”. Złożywszy obietnicę dwanaście lwów wskazało mu drogę powrotną. Te i inne ciekawostki znajdziecie w sekwencji naszego serialu poświęconemu sulejowskiemu opactwu.

Zalew Sulejowski

Jedne z najpiękniejszych zdjęć w naszym serialu pochodzą znad Zalewu Sulejowskiego. Zbiornik ten utworzony zaporą na Pilicy w miejscowości Smardzewice ma 27 km kwadratowych. Zalew Sulejowski jest głównym źródłem wody pitnej dla Łodzi. Jeśli nie wierzycie, że polskie krajobrazy mogą przypominać krajobrazy Amazonii, obejrzyjcie piąty odcinek serialu „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty”. Siedliska ptaków są tutaj wyjątkowo cenne i ciekawe. Dodatkowym walorem zalewu jest to, że „w tak pięknych okolicznościach przyrody”, można odpocząć sobie pod żaglami. Zapraszamy Was do przyjazdu do Sulejowa, zwiedzajcie łódzkie!

Tomaszów Mazowiecki - Skansen Rzeki Pilicy

Skansen Rzeki Pilicy jest jedynym takim obiektem w Polsce. W jego zbiorach znajduje się urokliwy budynek stacji kolejowej Wolbórka, gdzie ponoć bywał sam Władysław Reymont, młyn wodny przeniesiony znad Pilicy, oraz budynek toalety Cara Aleksandra II. W dziale zdobyczy wojennych Pilicy z okresu pierwszej jak i drugiej wojny światowej zobaczyć można działa i pojazdy wykopane z dna Pilicy. Najcenniejszym znaleziskiem jest jedyny zachowany, czynny na świecie opancerzony ciągnik artyleryjski Luftwaffe. Ciekawym eksponatem jest również barka płaskodenna typu „Szczupak”.

Tomaszów Mazowiecki - Niebieskie Źródła

Najważniejsza osobliwością Rezerwatu Niebieskie Źródła są wywierzyska krasowe, którymi, poprzez szczeliny w skałach wapiennych, wypływa krystalicznie czysta woda, podnosząc piasek denny z dużą siłą do góry, co stwarza wrażenie „wrzenia gejzerów”. Kanały odpływowe tworzą tu rozlewisko, osiągające głębokość do 4,5m. Rezerwat przyrody „Niebieskie Źródła” położony jest na prawym brzegu Pilicy, w granicach administracyjnych Tomaszowa Mazowieckiego. Więcej ciekawostek o tym miejscu znajdziecie w linku.

Tomaszów Mazowiecki - Groty Nagórzyckie

Groty Nagórzyckie to pozostałość po dawnej podziemnej kopalni piasku szklarskiego, który był tu wydobywany od końca XVIII wieku. Złoże tego śnieżnobiałego surowca powstało około sto milionów lat temu w epoce kredy. Zdaniem geologów, w tych okolicach doszło do wynurzenia się dna morskiego, zaś tworzące je piaski spłynęły tutaj aż z terenów obecnych Gór Świętokrzyskich.

Niebowo

Skansen Niebowo powstał z pasji i chęci powrotu do lat dziecinnych. Znajduje się we wsi Wincetów pomiędzy Opocznem, a Tomaszowem Mazowieckim. Oficjalne otwarcie skansenu miało miejsce 6 października 2007 r. Wybielana chata kryta strzechą jest zbudowana w typowym stylu dla regionu opoczyńskiego. Oprócz chaty znajduje się tu piwnica – ziemianka, murowana z głazów polnych stodółka i wiata oraz murowana obora, która została przekształcona w mieszkanie właścicieli. W pomieszczeniach chaty zgromadzone zostało wyposażenie charakterystyczne dla regionu opoczyńskiego: kredensy, łóżka, krosno tkackie, masielnice, dzieże, meble i tkaniny. W kuchni można zobaczyć autentyczny piec chlebowy połączony z wędzarnią i zapieckiem. Ponadto obiekt zawiera eksponaty związane z rolnictwem, stolarstwem i tkactwem, a są to głównie drewniane radła, brony, pługi, wialnie, cepy, sierpy.

Spała

Spała i lasy spalskie od wieków przyciągały na polowania. Polowali tu królowie polscy, carowie rosyjski, bywał tu nawet sam Naczelnik Państwa Józef Piłsudski. Znane są po dziś dzień myśliwskie Hubertusy. Wokół Znajdziemy pamiątki myśliwskiej przeszłości Spały. Dziś Spała  znana przede wszystkim z Centralnego Ośrodka Sportu, gdzie przygotowują się do ważnych występów nasi mistrzowie.

Inowłódz

Inowłódz to ostatni przystanek w naszej podróży Doliną Pilicy. Dawniej było to miasto dzisiaj wieś gminna. W latach międzywojennych znana miejscowość letniskowa. W dzieciństwie często bywał tutaj Julian Tuwim, który często wspominał w swojej twórczości o Inowłodzu. Najciekawszy zabytek Inowłodza to kościół pw. Świętego Idziego z 1048 roku. Wybudowany jako wotum dziękczynne za narodziny Bolesława Krzywoustego przez Władysława Hermana. W Inowłodzu znadują się ruiny zamku obronnego wybudowanego przez Kazimierza Wielkiego. Atmosferę tej urokliwej miejscowości poznacie jedynie wybierając się na wypad Dolina Pilicy do Inowłodza.

Dolina Warty

Trębaczew - Cementownia Warta - Wapienniki

Nasza podróz Doliną Warty rozpoczynamy od nieprzypadkowo od Trębaczewa, gdzie mieści się największy zakład w regionie Cementownia Warta. Bogactwem tego regionu są skały wapienne, które wydobywa się tutaj i przerabia na cement i wapno. Prace te dotąd wykonuje się również metodami tradycyjnymi, ale żeby je poznać, musicie obejrzeć siódmy już odcinek naszego serialu „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty”

Kamieniołom Lisowice Wschód

Zanim wyruszymy szlakiem wapienników najpierw dowiemy się w jaki sposób powstało naturalne bogactwo tego regionu – skała wapienna. Żeby zobaczyć w jaki sposób skały organiczne osadzały się na dnie morza pojedziemy z kamerą do Kamieniołomu Lisowice Wschód.

Wapiennik Węże

Wapiennik Węże to firma rodzinna Mariana i Mirosława Wcisło, którzy pielęgnują tradycje przemysłu wapienniczego ziemi działoszyńskiej. Eksploatowany przez nich piec działa od 1957 roku, co ciekawe niegdyś towarzyszyły mu jeszcze dwie podobne jednostki. Maksymalne zdolności produkcyjne pieca to 5000 ton gotowego produktu w skali roku. Widok pracującego wapiennika we współczesnych czasach to prawdziwy ewenement!

Rezerwat przyrody "Węże" - jaskinie krasowe

Rezerwat „Węże to system dziesięciu jaskiń krasowych znajdujących się na Górze Zelce. Jedna z nich nosi imię prof. Jana Samsonowicza, który wydobył z niej brekcję skalną zawierającą kości nosorożca.

Góra Św. Genowefy

Góra św. Genowefy to wychodnia skalna znajdująca się opodal brzegu Warty. Niektórzy twierdzą, że przypomina ludzką czaszkę. Legenda głosi, że błąka się tutaj dusza wiarołomnej żony miejscowego władyki Parzymiechy. Niektórzy powiadają, że odbywają się tutaj sabaty czarownic.

Wielki Łuk Warty

Wielki Łuk Warty zwany też Załęczańskim Łukiem Warty to mierzący około 40 km odcinek rzeki, między Działoszynem a Krzeczowem . Warta, która wcześniej toczyła wody na północny zachód skręca w Działoszynie wprost na zachód, by za Załęczem dość ostrym łukiem zawrócić na wschód, i po kilku kilometrach skierować wody na północ. Obszar ten objęto przyrodniczą ochroną w postaci Załęczańskiego Parku Krajobrazowego. Wielki Łuk Warty jest krainą niezywkle piękną i chętnie odwiedzaną przez miłośników kajakarstwa. Posiada znakomitą bazę turystyczną, której sercem jest Gród Nadwarciański.

Nadwarciański Gród

Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy ZHP „Nadwarciański Gród” położony jest na terenie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego, na prawym brzegu rzeki Warty, przy którym od 1997 roku działa Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej „Zielona Szkoła”. Mimo, że ośrodek prowadzi wyjątkowo bogatą dydaktykę ekologiczną dla dzieci i młodzieży, zaprasza w swoje gościnne progi również dorosłych. Znajdziecie tutaj ciszę i spokój oraz wiele atrakcji turystycznych i krajoznawczych. Nadwarciański Gród może stanowić znakomitą bazę dla wypadów terenowych po Załęczańskim Parku Krajobrazowym.

Źródełko Objawienia

Trzy kilometry od Nadwarcianskiego Grodu znajduje się Źródełko Objawienia, posiadające niezwykłą historię. Woda z tego źródła posiada moc uzdrawiającą, a samo źródło nazywane jest polskim Lourdes. Woda ta niejednokrotnie pomogło w sprawach beznadziejnych. Poza wszystkim posiada wspaniały smak dlatego przyjeżdżają po nią okoliczni gospodarze, ale również osoby z całej Polski.

Kościół w Łaszewie

Drewniany kościół w Łaszewie wykonany jest w stylu Wieluńskim, charakteryzującym się zrębową konstrukcją ścian nawy i prezbiterium oraz węższym od nawy i zamkniętym ścianą wieloboczną prezbiterium. Wewnątrz kościółka znajdue się odnowiony strop z renesansową polichromią z ok. połowy XVI w. W głównym barokowym ołtarzu znajduje się gotycka Pieta z ok. 1430 r.

Kurchany Ksiażęce

Niedaleko wsi Przywóz znajdują się Kurchany Książecę wywodzące się z kultury Przeworskiej. Badania archeologiczne potwierdziły ich powstanie na II, III wiek. Wykopaliska potwierdziły bogate wyposażenie wnętrza grobowca.

Konopnica

Konopnica to miejscowość nad Wartą, która kojarzy się wszystkim z nazwiskiem wielkiej polskiej poetki, Konopnica bowiem należała do klucza dóbr rodzinnych męża poetki Jarosława. Możemy przypuszczać, że Maria Konopnicka często bywała w tych stronach. W Konopnicy obejrzeć można Kościół pw. Św. Rocha oraz dwór rodziny Kozarskich. Jednak najciekawszy obiekt do zwiedzania znajduje się pół kilometra na południe od centrum wsi i jest to tak zwane Grodzisko. Gród obronny w tym miejscu funkcjonował od XII do XVI wieku i był jednym z największych w Polsce.

Strońsko

Strońsko to nieduża miejscowość położona w powiecie Zduńskowolskim. Znajduje się tutaj jeden z najstarszych zabytków województwa łódzkiego kościół p.w. Św. Urszuli i tysiąca dziewic. To romańska świątynia pochodzi z pierwszej połowy XIII wieku. Przejeżdżając przez Strońsko trafiliśmy na średniowieczną imprezę „W grodzie Mściwoja – Strońsko na osi czasu”, która podkreśla średniowieczną historię tej miejscowości. My bawiliśmy się doskonale, wspólnie z organizatorami zapraszamy w przyszłym roku na piknik historyczny.

Zbiornik Jeziorsko

Jeziorsko to największy zbiornik wodny w województwie łódzkim. Spiętrzone tamą w Łyszkowicach wody Warty rozlewają na powierzchni 42,3 kilometrów kwadratowych tworząc jedne z największych siedlisk ptactwa na terenie całej Polski. Zaobserwowano tutaj około 250 gatunków ptaków, które gniazdują na stałe lub zatrzymują się w swoich wędrówkach. Jednocześnie na terenie rezerwatu ornitologicznego „Jeziorsko” znajdować się może kilkadziesiąt tysięcy ptaków. Wędrując Doliną Warty trafiliśmy do obozu ornitologicznego organizowanego przez Wydział Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.

Siedlątków

Parafia św. Marka w Siedlątkowie jest pod kilkoma względami wyjątkową parafią. Po pierwsze jest najmniejszą parafią w Polsce, bo liczącą zaledwie 125 wiernych. Po drugie jest to jeden z niewielu, jeżeli nie jedyny kościół stojący w depresji. Budynek położony jest poniżej lustra wody zbiornika Jeziorsko i otoczony wałem. Podczas budowy „Jeziorska” kościół rozebrano i planowano przenieść, ale dobry Pan Bóg ulitował się nad „najmniejszą parafią świata i okolic” i pozostawił ją nietkniętą.

Uniejów

W ostatnich latach Uniejów „zrobił wielką karierę turystyczną”. Uniejowskie termy znane są w całej Polsce. Są jedynym uzdrowiskiem posiadającym ciepłe wody termalne. Ale Uniejów to również wspaniała historia i zabytki. Najważniejszym jest zamek Arcybiskupów Gnieźnieńskich oraz gotycka kolegiata p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uniejów jest ostatnim przystankiem w naszej wędrówce dolinami największych łódzkich rzek. Po pracy następuje odpoczynek, więc ostatnie godziny pobytu w Uniejowie spędziłem w basenach termalnych. :). Do zobaczenia „W dolinach największych łódzkich rzek: Bzury, Pilicy i Warty”.