POLSKA FUNDACJA ARTYSTÓW SCENICZNYCH
Menu
POLSKA FUNDACJA ARTYSTÓW SCENICZNYCH
Polska Fundacja Artystów Scenicznych „Plac Teatralny” realizuje projekt „Grotowski – od szamanizmu do teatru”, polegający na eksploracji polskiego i rosyjskiego dziedzictwa kulturowego. Starożytna sakralna obrzędowość, która stała się fundamentem współczesnego teatru interesowała wielkiego polskiego reformatora sztuki scenicznej Jerzego Grotowskiego. Podobieństwo stanów kamłającego szamana i tworzącego na scenie aktora stanowiło przedmiot badań wielkiego artysty. W archaicznej przestrzeni sakralnej poszukiwał dondoskonałości sztuki aktorskiej i współczesnego europejskiego teatru. Postanowiliśmy wyruszyć drogą Grotowskiego i zbadać obszar wspólny pomiędzy szamanizmem a teatrem. Część niezbędnych funduszy do przeprowadzenia zadania przekazał nam Cronimet, dla którego Rosja jest największym dostawcą metalu do recyklingu. Dzięki tej pomocy mogliśmy spotkać się z naszymi przyjaciółmi z Chakaskiego Narodowego Teatru Dramatycznego w Abakanie i przyglądać się pracy szamana w momentach spotkania z duchami i rozmowy z nimi. Dzięki pomocy Cronimetu mogliśmy zaprosić naszych przyjaciół do Polski i przekazać im wiedzę dotyczącą pracy Jerzego Grotowskiego. Mogliśmy jako jedyni w Polsce, a być może w Europie, udać się w podróż do źródła teatru, aby zderzyć tę wiedzę ze współczesną myślą teatralną. Za umożliwienie spotkania i wspólnej pracy z naszymi kolegami w Rosji i Polsce serdecznie dziękujemy p. Maciejowi Lipińskiemu – Prezesowi Zarządu Cronimet PL oraz wszystkim pracownikom firmy.
Biznes to pieniądz odmieniany przez wszystkie przypadki. Namiętność, motywacja oraz cel działań. Umowny środek płatniczy, atrybut ludzkiej siły i pozycji. Przyczyna wojen i miara wszystkiego. Jego wartość jest zależna od czasu, bywa kapryśna i chwiejna. Kiedy jednak przestaniemy działać w jego służbie, zaprzężony do pracy potrafi nabrać szlachetności i odsłania swoją zdolność wspierania rzeczy wielkich i pięknych. Wierzę, że ta myśl jest powszechną wśród tych, których zasobność i wrażliwość osiągnęła właściwy pułap i proporcję. Ludzie biznesu widzą również kapitał jako dług zaciągnięty u społeczeństwa, które pracą wytworzyło ich dobrobyt. Mecenat artystyczny jest jednym ze sposobów dzielenia się bogactwem z tymi, którzy przyczynili się do jego powstania. Pieniądz w służbie sztuki ma wartość elitarną, tworzy bowiem rzeczy doskonałe i wieczne. Takie działanie przynosi chwałę darczyńcy, pracę artyście, a pozostałym kontakt z harmonią i pięknem. Wątpiący w te słowa powinni udać się na wycieczkę do starego Krakowa…
Rozpocząłem ten tekst o mecenacie artystycznym z „wysokiego c”, ponieważ chciałbym podkreślić jego wartość dla tych, którzy nie ufają efektom osiąganym na drodze finansowania kultury z zasobów prywatnych. Artysta, który zdoła przekonać przedsiębiorcę do swojej wizji, zyskuje możliwość stworzenia dzieła. Zmaterializowanie wizji artystycznej jest dla twórcy priorytetem. Przedsiębiorca finansujący pracę artysty zyskuje miano opiekuna sztuki, pieniądz w jego rękach nabiera wartości. Sztuka powstała w wyniku tej współpracy kształtuje wrażliwość odbiorcy. Oczywiście to nie wszystkie korzyści, jakie daje wsparcie kultury i sztuki. Obecnie mecenat nad instytucjami kulturalnymi staje się coraz bardziej popularny jako forma promocji danej marki i zaprezentowania jej „odpowiedzialności społecznej”. „Inwestycja” taka postrzegana jest w biznesie również jako pole do budowy międzynarodowych relacji partnerskich, które można tworzyć poprzez finansowanie projektów artystycznych opartych o kulturę krajów, z których wywodzą się kontrahenci. Prezentacja firmy poprzez kulturę i sztukę własnego regionu, wymianę artystyczną, a w efekcie przenikanie się przestrzeni biznesowych, społecznych i kulturowych, buduje zaufanie i szacunek. Jeśli odbiorcami projektu są społeczności skupione wokół działalności prowadzonej przez partnerów, inwestycja taka stanie się pozytywną częścią świadomości społecznej, a biznes rozwijać się będzie w przyjaznej atmosferze.
Akurat tę drogę rozwoju wybrała spółka Cronimet Polska, będąca częścią dużego niemieckiego holdingu. Zajmując się recyklingiem metali na skalę międzynarodową, firma ta wykorzystuje potencjał polskiej kultury, otwierając się jednocześnie na poznanie kultur swoich partnerów zagranicznych. Właśnie taka wymiana przynosi wzajemne zrozumienie, zaufanie oraz sympatię nie tylko osób bezpośrednio zainteresowanych współpracą, lecz również pracowników, ich rodzin i całych lokalnych społeczności związanych z działalnością pracodawcy. Więź partnerską buduje się poprzez wspólne twórcze działanie lub powszechną dostępność dzieła sztuki powstałego w wyniku darowanych funduszy. Ta niematerialna wartość może stać się podstawą sukcesu biznesowego, budując otwartość pomiędzy obcymi sobie podmiotami. W ten sposób tworzy się strategię dyplomacji kulturalnej, która jest jedną z dróg wiodących Cronimet do ekonomicznego sukcesu.